Als je een website gaat laten maken moet je op een aantal dingen letten: Het ontwerp, de teksten, de foto’s, de kleuren en de fonts. Zodra je potentiële klant op je website komt, ‘’scant’’ zij je homepage binnen 7 tot 10 seconden. Alle opvallende stukjes tekst en foto’s trekken haar aandacht. Je zult er dus op moeten letten dat de belangrijksten elementen zoals afbeeldingen, teksten en woorden op je website opvallen van de rest.
– Review
– Het ontwerp
– Kleuren
– Fonts
– Fotografie
Scanmodus
Maar let wel op, hoe drukker je website, hoe meer een bezoeker gaat scannen. Als hij of zij in de ‘’scanmodus’’ zit, dan zal ze niet in detail naar je teksten kijken. Kijk dus wat écht nodig is en houd de rest van het ontwerp zo minimalistisch mogelijk. Niet teveel kleur, niet teveel verschillende lettertypes en niet teveel opvallende afbeeldingen op illustraties. Ook bewegende elementen kunnen als irritant ervaren worden. Zorg er daarom voor dat als je meerdere bewegende elementen op je website toevoegt, deze enigszins op dezelfde manieren bewegen.
Voordat je de website gaat bouwen zul je jezelf de volgende vragen moeten stellen:
- Wat wil ik tegen mijn klant zeggen
- Wat is het belangrijkste wat ik wil laten zien
- Hoe wil ik op mijn klant overkomen, welk gevoel wil ik overbrengen.
Daarna ga je aan de slag met je teksten. De teksten op je website zijn erg belangrijk. Je wilt namelijk dat je klant meteen aangenaam verrast is en herkenning voelt bij het bekijken van je website. Dat hij of zij in die eerste 7 seconden al denkt: “JA! Dat bedoel ik, dat heb ik nodig”. Teksten schrijven klik op deze link
Review
Heb je al een website, bekijk dan eens kritisch:
- Is het duidelijk wat ik verkoop?
- Is het duidelijk hoe mijn potentiële klant mijn product of dienst kan kopen/ contact met mij kan opnemen?
- Is het voor mijn klant duidelijk wat het hen zal opleveren?
Tip: De handige widget hotjar kun je installeren als plug-in op je website. Deze plugin monitort het bezoek op je website, zo kun je na verloop van tijd zien waar een klant naar kijkt en waar veel op geklikt wordt. Let op: vermeld dit wel in je cookieverklaring
Het ontwerp
Ik vertelde net al dat de meeste websitebezoekers in een soort van ‘’scanmodus’’ zitten. Om de belangrijkste delen van je website zo goed moegelijk te laten opvallen, moet de rest van je design eigenlijk niet opvallen. Je wilt namelijk dat jouw woorden het meeste aandacht krijgen, daar draait het uiteindelijk allemaal om. De teksten die jij hebt geschreven om je klant duidelijk te maken wat zij van je kan verwachten. Zorg er dus voor dat je website niet te druk is, licht elementen die belangrijk zijn voor je klant uit dmv een opvallende blok of een grotere tekst. .
Kleuren
Elke kleur heeft zijn eigen energie en vibratie en brengt daarmee een gevoel over. Je wilt graag dat het gevoel dat je klant krijgt bij je bedrijft, klopt met wat je wilt uitstralen. Om te bepalen welke kleuren bij je passen en met jou resoneren, kun je het beste starten met het maken van een moodboard.
Als je moodboard klaar is ga je kijken wat je op valt. Voor welke kleuren heb je onbewust gekozen en welke kleuren komen vaker terug. Welk gevoel krijg je erbij? Als je dit weet kun je één of meerdere hoofdkleuren kiezen, ik zou zelf zeggen niet meer dan 3 hoofdkleuren, het liefst nog minder.
Kleuren en hun betekenis
- Rood resoneert met de thema’s veiligheid, overleven, moed, kracht, liefde en verlangen. Rood trekt vanwege de intensiteit veel aandacht en kan daarom ook gaan irriteren. Deze kleur activeert onze behoefte aan logica, fysieke kracht en ordelijkheid.
- Oranje is de kleur van emoties, creativiteit, seksualiteit en wordt geassocieerd met water en flow. Deze kleur activeert onze behoefte aan enthousiasme, geluk, aantrekkingskracht en vreugde.
- Geel is gekoppeld aan mentale activiteit, intellect, persoonlijke kracht en wilskracht en wordt geassocieerd met professioneel succes of persoonlijk succes. Geel maakt rusteloos, maar is tegelijkertijd ook warm, vrolijk en intellectueel.
- Groen is verbonden met liefde, integratie en compassie en wordt geassocieerd met alle soorten relaties zoals liefde en huwelijk. Groen geeft rust en is verbonden met de natuur. Het ademt een relaxed en helder gevoel.
- Blauw symboliseert zelf expressie, waarheid, creativiteit en communicatie en wordt geassocieerd met het vermogen om goed te luisteren en te communiceren. Blauw kalmeert.
- Paars of indigo is verbonden met hoogsensitiviteit en innerlijke wijsheid en wordt geassocieerd met intuïtie. Paars straalt elegantie en autoriteit uit.
- Wit symboliseert het universele, een connectie met spiritualiteit en bewustzijn en wordt geassocieerd met verlichting en spirituele verbinding. Wit staat voor onschuld en puurheid.
De juiste kleur voor jouw huisstijl kiezen, is dus erg belangrijk
- Welke kleur past bij jouw karakter?
- Wat wil jij uitstralen?
- Welk gevoel wil je bij jouw klanten oproepen?
Zelf heb ik op mijn eigen website 1 hoofdkleur gekozen, ondersteund door 1 sub-kleur en de teksten in wit of zwart/grijs. Daarnaast heb ik er bewust voor gekozen om veel witruimte te gebruiken, dit geeft rust op een pagina. Met witruimte bedoel ik lege ruimte om een afbeelding, icoon of tekst heen.
Fonts (lettertype)
Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor de fonts. Kies max. 2 hoofdfonts en gebruik deze structureel over je gehele website. De koppen in een andere font dan de teksten.
Ook bij de keuze van je fonts kijk je weer naar je doelgroep:
- Waar herkent mijn klant zich in?
- Hoe wil ik op mijn klant overkomen, welk gevoel wil ik overbrengen.
Om jouw boodschap op de juiste manier over te brengen, is het nodig om te kijken wie jouw doelgroep is en waar ze zich mee identificeren, wat zijn hun verwachtingen en hun wensen?
Fotografie
Naast kleuren en fonts, gebruik je natuurlijk ook foto’s op je website. Als je nog niet zo goed weet wat voor soort foto’s passen bij jouw stijl, dan kun je het beste hier ook een moodboard voor maken op Pinterest. Pin hierin alle foto’s die jij mooi vindt, na verloop van tijd ontstaat er vanzelf een soort stijl. Ga aan de hand van dit moodboard op (gratis) sites foto’s zoeken die passen bij je stijl, en sla ze op zodat je ze gemakkelijk terug kunt vinden.
Naast standaard achtergrond foto’s, is het ook belangrijk om foto’s van jezelf op je website te plaatsen. Je klant wil namelijk zien met wie ze in zee gaat. Ik raad je daarom aan om een brand fotoshoot te doen om professionele foto’s van jezelf te laten maken. Hiermee ziet je website er meteen een stuk aantrekkelijker uit.
Achtergrond foto’s of header foto’s kun je het beste zo simpel mogelijk houden, zodat deze niet de aandacht van de tekst afhalen. Ik kies zelf daarom ook vaak voor foto’s met veel witruimte erin, dat zorgt voor rust.