Een bedankt pagina is een fijne manier om klanten aan je te binden en een gevoel van urgentie te creëren. Maar wat zet je op een bedankt pagina als je wilt dat deze net even wat meer doet dan alleen maar zeggen ‘’Bedankt voor je download’’? De inhoud van je pagina is geheel afhankelijk van het doel van de pagina en het soort product waar de pagina voor is. Zo kun je een bedanktpagina maken voor het inschrijven voor je nieuwsbrief of downloaden van je gratis weggever, inschrijven voor een webinar of bij het kopen van een product.
Uiteindelijk zal de opzet van de pagina afhankelijk zijn van het doel van de pagina. Er is 1 element dat niet mag ontbreken: De pagina moet een duidelijke call to action hebben die je bezoeker vertelt wat jij wilt dat ze op deze pagina doet. Het liefste wil je dat je bezoeker nog wat langer op je website blijft hangen en wellicht nog meer interessants ziet, want dat is ook weer goed voor je SEO score.
Inschrijven nieuwsbrief of downloaden gratis weggever
Een bedanktpagina voor het inschrijven op je nieuwsbrief of het downloaden van je gratis weggever kan heel simpel zijn, maar kan ook uitgebreider zijn. Je kunt je bezoeker informeren over de vervolgstappen als ze de inschrijving nog moeten bevestigen. Daarnaast kun je ze ook uitnodigen om lid te worden van een FB of LinkedIn groep die je zelf beheert. Als je een laag geprijsd product beschikbaar hebt, kun je dit met korting voor een bepaalde tijdsperiode aanbieden. Of als je doel is dat je bezoeker contact met je opneemt, probeer dit dan te stimuleren met bijvoorbeeld een bedanktvideo waarin je ze uitnodigt voor een gratis kennismakingsgesprek.
Inschrijven voor een webinar
Een bedanktpagina voor het inschrijven voor je webinar kan vooral dienen om extra informatie te geven. Vermeld altijd de datum en het tijdstip waarop je bezoeker verwacht wordt, en hoe ze kunnen deelnemen aan het Webinar. Moet je bezoeker de inschrijving nog bevestigen? Leg dit dan in simpele stappen uit. Het aanbieden van een vervolgproduct gebeurt vaak in het webinar zelf.
Kopen van een product
Maak je een bedanktpagina wordt weergegeven nadat je bezoeker iets bij je heeft gekocht, dan is dit het ideale moment om een upsell toe te passen. Bekijk welk (laaggeprijsd) product wellicht ook interessant kan zijn voor je klant, en biedt dit aan met een tijdelijke korting. Geef je klant ook de mogelijkheid om de andere items in je shop te bekijken, door bijv. 3 aanvullende producten uit te lichten.
Alle ideeën voor je bedankt pagina op een rijtje:
- Geef aanvullende tips of tricks op je gratis weggever
- Uitnodigen om lid te worden van een FB of LinkedIn groep
- Bied een laaggeprijsd product met een tijdelijke korting aan
- Geef een kortingscode als iemand nu meteen (of binnen een bepaald tijdsbestek) een product of dienst afneemt
- Link naar één van je blogs die relevant is voor je bezoeker van de gratis weggever
- Link naar een inspiratiepagina met voorbeelden. (zeker als je producten aanbiedt)
- Linken naar je social media pagina’s
- Plaats een video van jezelf waarin je ze bedankt en uitnodigt voor een gratis kennismakingsgesprek
- Plaats een leuk gifje
- Link naar een gratis masterclass of webinar
Er zijn eigenlijk geen vaste richtlijnen voor een bedanktpagina, omdat het er dus helemaal aan ligt wat je doel met de pagina is. Daarnaast kun je ook een basic bedanktpagina maken en bovenstaande ideeën toevoegen in een e-mailfunnel. Zo werk je aan je know-like-trust factor.
Heb je hulp nodig bij het ontwerpen en technisch inrichten van de pagina? Dan kun je hier meer informatie vinden.