In eerdere artikelen vertelde ik al dat de gemiddelde bezoeker je website scant binnen 7 seconden. Je wilt daarom dat de belangrijkste elementen opvallen.
Hoe moet je homepage er dan uitzien:
Een header foto met een headline en call to action
Verkoop je een product, plaats dan een duidelijk (horizontale) foto van je product. Verkoop je een dienst plaats dan een (horizontale) foto van jezelf, bij voorkeur een foto waarin je in de camera kijkt, zo maak je meteen contact. Zorg ervoor dat er genoeg witruimte is om een tagline te plaatsen. Als je nog foto’s moet laten maken, vertel je fotograaf dan dat je liggende foto’s met veel witruimte nodig hebt voor je website.
Ik zou het gebruik van een slider afraden. Het bewegen van het beeld leidt juist af van de tekst. Wil je toch een bewegend element toevoegen, kies er dan voor om je tagline langzaam te laten verschijnen. Maar zorg er hier ook weer voor dat het rustig blijft, dus geen tagline die als een stuiterbal door het schermt springt.
De headline moet je lezer meteen een beeld geven van wat jouw product of dienst doet, hier kun je bijvoorbeeld ook je marketingslogan plaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat deze tekst kort en behapbaar is, lees: 7 sec. scannen. Onderzoek wijst uit dat 80% van je bezoekers je headline leest en slechts 20% van je bezoekers de rest van de pagina.
Marketing = Herkenning: het gaat erom dat de doelgroep zichzelf of hun uitdaging herkent in je verhaal en aanbod. Een nieuwe bezoeker op je website moet in één oogopslag kunnen zien wat je doet en het liefst waarom hij of zij daar specifiek voor bij jou moet zijn. What’s in it for me.
Sluit af met een call to action. Wat is je doel met de pagina? Dat ze contact met je opnemen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je producten bekijken. Afhankelijk van wat je doel is, mag je de call to action hier op aanpassen.
Je product of dienst
Wat zijn de behoeftes en dromen van je klant. Probeer hier op in te spelen door een aantal van deze behoeftes te benoemen. Daarna introduceer jij jouw oplossing -> jouw product of dienst. Prikkel de bezoeker om verder te lezen door een opvallende knop die doorlinkt naar je product/dienst pagina.
Een aantal overzichtelijke unique selling points of speerpunten van je aanbod, en dan vooral het eindresultaat. Zodat je bezoeker in éénoogopslag kan zien wat de eigenschappen en voordelen van je aanbod zijn. Zet de belangrijkste punten bovenaan en onderaan. Het eerste punt en het laatste punt wordt vaak het best onthouden
Stukje over jezelf
Plaats hier een samenvatting van de tekst op je over mij pagina.
Referenties
Laat je klanten voor jouw spreken. Plaats reviews op je homepagina, op deze manier laat je huidige klanten je nieuwe klanten binnen halen. Een goede review moet het probleem, de oplossing en het resultaat bevatten. In principe is dit een kort verhaaltje waarin de klant vertelt hoe jouw product of dienst haar heeft geholpen. Heb je een review die niet voldoet aan deze eisen, plaats deze dan niet.
Reviews gebaseerd op nummers: Ik ben in 3 maanden 20 kilo verloren of 2 specifieke, tastbare resultaten: Ik kon na 3 weken stoppen met medicatie.
Reviews met details zoals naam, foto, leeftijd en woonplaats maken een review geloofwaardiger. Het werkt het best als je ze in blokjes van 3 naast elkaar plaatst. Heb je geen reviews dan kun je ook logo’s van bedrijven waar je mee gewerkt hebt, of bekende media waar je in gestaan hebt plaatsen. Dit draagt ook bij aan betrouwbaarheid.
Gratis content
Zoals een blog, vlog of podcast.
Gratis weggever
Je wilt je klanten eerst de mogelijkheid geven om je te leren kennen, voordat ze iets bij je gaan kopen (know-like-trust). Door een gratis weggever aan te bieden, is de drempel om met je in zee te gaan minder hoog. Zo kunnen ze eerst aftasten of jij ook wel echt te bieden hebt wat zij zoeken. Een gratis weggever met inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief dus.