Wat is een evergreenfunnel
Een evergreenfunnel, misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien zegt het je totaal niets. Ik durf erom te wedden dat jij wel al eens in aanraking bent gekomen met een evergreenfunnel. Als je ooit eens een gratis e-boek of checklist hebt gedownload in ieder geval wel!
De reis die de klant aflegt
Een evergreenfunnel, of trechter zoals ze dat ook wel eens noemen, is de reis die je klant aflegt van het eerste contact tot het moment van aankoop. Visueel ziet dat eruit als een omgekeerde piramide of trechter, omdat bij elke fase mensen afvallen en de funnel zo steeds minder breed wordt.
De evergreenfunnel is een reeks aan geautomatiseerde e-mailberichten waarmee jij je bezoeker warm kunt maken voor jouw product of dienst. De funnel start zodra een bezoeker je haar e-mailadres geeft in ruil voor jouw gratis weggever.
Ze noemen dit een evergreenfunnel omdat je deze funnel maar 1x hoeft te bouwen op jouw ideale klant en dan automatisch 24/7 kunt hergebruiken bij al je nieuwe bezoekers. Telkens als een bezoeker je gratis weggever download begint het hele proces weer opnieuw en ben je al bezig met het warm maken van je nieuwe lead. Je verkoopt dan als het ware automatisch je product of dienst zonder extra moeite te doen, dit scheelt je kostbare opvolgtijd.
Het voordeel van deze funnel is dat jij je bezoeker al wat waardevolle informatie kunt geven waarmee jij laat zien dat jij expert bent op jouw vakgebied en waarmee je bouwt aan vertrouwen. Tegen de tijd dat je bezoeker dan bij de laatste e-mail aankomt, is zij al warm gestoomd voor het geweldige aanbod wat je gaat doen.
Een evergreenfunnel kun je gemakkelijk maken met een e-mailprogramma zoals bijvoorbeeld Active Campaign of Laposta. Je stelt alle automatische e-mails vooraf in en bepaald de momenten dat ze verstuurd mogen worden.
Hoe werkt een evergreenfunnel?
- Jij hebt vooraf een e-mail campagne ingesteld waarbij de ‘trigger’ voor het starten van de e-mail flow, het downloaden van je gratis weggever is.
- Je bezoeker komt op je website, geeft haar e-mailadres af voor het downloaden van je gratis weggever.
- De automation in je e-mailprogramma wordt hierdoor ‘getriggerd en stuurt de eerste mail met de gratis weggever naar je klant.
- Vervolgens verstuurt de automation de persoon ongeveer 6 e-mails met tussenpozen van twee dagen, zodat je niet te opdringerig overkomt.
- Met mails 2-3 & 4 deel je vooral gratis waarde. Je kunt bijvoorbeeld verder ingaan op content van je gratis weggever, door aanvullende tips te geven of een link naar een blog delen.
- Als laatste doe je een aanbieding waarbij jij jouw product of dienst presenteert.
Benieuw hoe je de evergreenfunnel kunt inzetten? In mijn nieuwe online training ‘Online Marketing vanuit jouw authentieke zelf’, leer je de basis beginselen van online marketing en hoe je dit gestructureerd kunt inzetten.