Een website is tegenwoordig niet meer weg te denken voor je bedrijf. Een goed ontworpen en functionele website kan een krachtig hulpmiddel zijn om jouw bezoekers om te zetten in klanten. Misschien wil je potentiële klanten informeren, je kennis delen of gewoon je product of dienst verkopen. Maar waar moet een website precies aan voldoen om succesvol te zijn.
Duidelijke navigatie
Een intuïtieve en duidelijke navigatiestructuur is belangrijk voor je website. Bezoekers moeten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken zonder het gevoel te hebben dat ze in een doolhof beland zijn. Een duidelijke menustructuur met logische volgorden in pagina’s en sub pagina’s maakt het navigeren gemakkelijker waardoor de gebruikerservaring beter wordt.
Responsief ontwerp
Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiele telefoon, daarom is het essentieel dat je website ook functioneert op verschillende apparaten met verschillende afmetingen. Een responsief ontwerp past zich automatisch aan op het apparaat waarop de website wordt bekeken, waardoor bezoekers een consistente ervaring hebben, ongeacht of ze de site op een desktop, laptop, tablet of smartphone bekijken.
Aantrekkelijk ontwerp
De lay-out, kleuren, lettertypes en foto’s op een website is vaak het eerste wat bezoekers zien, dus het is belangrijk om een aantrekkelijk ontwerp te hebben dat de aandacht trekt maar zeker ook professioneel oogt. Gebruik een consistent kleurenschema, aantrekkelijke afbeeldingen en goed leesbare lettertype om jouw klant te bereiken. Daarnaast kan het toevoegen van video’s en infographics de betrokkenheid van bezoekers vergroten.
Overtuigende inhoud
Naast alle bovenstaande tips, is de tekst de sleutel tot het succes van een website. Zorg ervoor dat de inhoud relevant, up-to-date en waardevol is voor je potentiële klant. Gebruik woorden die de klant zelf ook zou gebruiken, vermijd vaktaal en houd het simpel en luchtig. Afwisseling tussen tekst en afbeeldingen is daarbij ook aan te raden..
Snelle laadtijd
Niemand houdt van een trage website. Bezoekers hebben weinig geduld en verwachten dat een pagina snel laadt. Een trage laadtijd kan ervoor zorgen dat bezoekers de site sluiten en ergens anders op zoek gaan naar informatie. Optimaliseer afbeeldingen, gebruik een caching plug-in en verminder het aantal plug-ins op je website om de laadtijd van je website te verbeteren. Dit is ook relevant voor je Google SEO score. Hoe sneller je website hoe langer mensen blijven ‘’hangen’’ op je website, hoe beter dit scoort bij Google.
Veiligheid en privacy
Beveiliging en privacy zijn tegenwoordig super belangrijk. Zorg ervoor dat je website is beveiligd met een SSL-certificaat om en een beveiligingsplug-in. Zelf gebruik in de (Gratis) plug-in Wordfence. Daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig onderhoud uit te voeren, zoals het updaten van plug-ins, zodat deze de laatste veiligheidsmaatregelen hebben.
Een succesvolle website is meer dan alleen een online visitekaartje. Het is een fijne tool waarmee je potentiële klanten kunt omzetten in klanten. Neem de tijd om je website te optimaliseren op basis van de bovenstaande tips, en wil je hierbij hulp?