In dit blog laat ik je een voorbeeld gratis weggever zien, zodat jij weet hoe je de Lead Magnet/gratis weggever in elkaar kan zetten. Een lead magnet is een ideale manier om e-mailadressen te verzamelen en aan je know-like-trust factor te werken.
Gratis weggever inhoud
Je kunt je gratis weggever eigenlijk zien als een veredelde blogpost! Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de informatie waardevol voor je klant is. Daarnaast is het ook belangrijk om de gratis weggever kort en gemakkelijk te lezen te houden. Dit kun je versterken door veel korte alinea’s te gebruiken.
Bekijk hier mijn voorbeeld gratis weggever: https://www.lieketeluij.nl/gratis/
Zo kun je, je gratis weggever opbouwen:
- Bedenk een prikkelende titel
- Schrijf een introductie waarin het probleem van je doelgroep benadrukt wordt
- Stel jezelf kort voor
- Schrijf de inhoud met de oplossing op het probleem en direct toepasbare tips & trics
- Sluit af met een call to action en doe een aanbod
Een prikkelende titel
De titel moet óf het probleem van de doelgroep aanspreken, óf het gewenste resultaat. Uit onderzoek blijkt dat het aanspreken van een negatieve emotie gemakkelijker is dan een positieve emotie. De meeste mensen reageren emotioneler op een tekort dan op overvloed.
Een prikkelende titel kan bijvoorbeeld zijn:
• (Probleem klant) door (jouw oplossing)
• Een unieke (jouw oplossing) voor (probleem klant)
• 20 geweldige oplossingen voor (probleem klant)
• 5 tools die jou gaan helpen om (probleem klant)
• Dit is de beste manier op (probleem klant) op te lossen
De introductie van je gratis weggever
Bij de introductie van je gratis weggever wil je inspelen op de behoefte die je lezer heeft. Het gewenste resultaat. Je kunt dit doen met een stukje storytelling. Een herkenbare situatie werkt hiervoor goed. Probeer om de behoefte van je doelgroep te benoemen en zorg ervoor dat je lezer zich kan verplaatsen in de rol van de hoofdpersoon van je verhaal. Je lezer wil graag voelen hoe het voelt. Vaak heb je zelf al een bepaalde groei ervaren, dus kun je vertellen over je eigen ontwikkeling of de ontwikkeling van je klant.
Een kleine sidenote: voor welke behoeftes wil bijna iedereen geld uitgeven:
• Ze willen altijd meer geld verdienen
• Meer tijd hebben
• Gezond blijven (minder stress)
• Meer werk/privé balans – meer tijd voor gezin.
Speel hier op in.
Stel jezelf kort voor. Vertel iets over je ervaring en de successen die je behaald hebt en hoe jij andere mensen daar nu mee helpt.
De inhoud van je gratis weggever
De uiteindelijke boodschap staat in de inhoud van je gratis weggever. De tekst in je gratis weggever moet inhaken op de titel van je gratis weggever. Je kunt per pagina een tip schrijven, maar je kunt er ook voor kiezen om teksten van je blog of online training opnieuw te gebruiken.
Zorg ervoor dat je een duidelijke oplossing geeft op het probleem van jouw klant. Het kan ook een stukje storytelling zijn, van een eigen ervaring of ervaring van je klant waarbij je een herkenbaar onderwerp behandeld. Geef tips of tricks waar zij ook echt iets aan hebben en die ze meteen kunnen toepassen.
Tip: Maak zinnen niet te lang, maar kort en krachtig. Veel mensen lezen nauwelijks, maar scannen grotendeels de tekst.
Eindig met een call to action
Je hebt je gratis weggever niet voor niets gemaakt, je wilt een resultaat behalen. Het doel van de call to action is om je klant aan te zetten tot actie. Je wilt dat ze iets bij je kopen, je blog gaan lezen of zich aanmelden voor een evenement. Wees duidelijk in de communicatie en laat zien wat de klant krijgt als deze op de knop drukt. Bijvoorbeeld: “Bestel hier” of “Lees verder”. De call to action moet opvallen, dit kan je bereiken door de tekst te onderstrepen of met een knop in een andere kleur.
Wil je nu echt iets verkopen met je gratis weggever, en het liefst zo snel mogelijk. Bouw dan een stukje urgentie in. Geef je klant het gevoel dat zij nu moet beslissen om nog gebruik te maken van een korting. Een voorbeeld hiervan kan zijn: “De eerste 5 klanten die op deze knop drukken krijgen XX% korting” of “Ontvang alleen vandaag nog 10% korting.”
Daarna maak je een PDF van je gratis weggever en een zet je een e-mailfunnel op die gekoppeld is aan je website, en klaar is kees.
Hulp nodig bij het ontwerp of het opzetten van een e-mailfunnel? Bekijk dan hier mijn support pakketten.