Keuzestress, dit heb je vast zelf ook wel eens ervaren bij het bezoeken van een website of webshop. Een te breed aanbod zorgt voor keuzestress waardoor een potentiële klant misschien te vroeg afhaakt. Hetzelfde geld voor een aanbod met maar 1 keuze. Want 1 keuze = geen keuze. Hierbij kan je klant het gevoel krijgen dat hij of zij te weinig vrijheid heeft om zelf te beslissen.
Een voorbeeld uit de e-commerce wereld
De vele bekende webshop spelen hier slim op in door zoek categorieën te bieden zoals: meest gekozen, populair of nieuwste. Zo maken ze de keuze voor de bezoeker gemakkelijker. Als de bezoeker niet goed weet wat ze moet kiezen, zal ze eerder voor de meest gekozen optie gaan. Mensen zijn uiteindelijk onbewust toch kudde dieren. Kijk maar eens naar jezelf, als jij op een website aan het shoppen bent voor kleding. Selecteer jij dan ook op populair of trend?
Daarnaast hebben ze nog een slimme truc die jij ook gemakkelijk kunt toepassen op jouw website of online leeromgeving: gerelateerde producten. Je plaatst dan bij elke product of aanbod een blok met vergelijkbare producten.
Hoe voorkom je keuzestress bij services?
Wat je kunt doen om keuzestress bij je bezoekers te vermijden, is door het pakket wat het meest verkocht is (of waar jouw voorkeur naar uit gaat), uit te lichten als meest gekocht. Je doet dit door op je website de pakketten te plaatsen en de meest gekozen dienst of service uitlichten met een label meest gekozen en een opvallende gekleurde lijn eromheen.
Voorbeeld: bekijk het hier!
Een sterk aanbod verlaagt keuzestress
Naast het vermijden van keuzestress is een sterk aanbod natuurlijk ook belangrijk. Een klant wil jou eerst leren kennen, leuk vinden en dan past koopt zij wat van jou. Om hier zoveel mogelijk op in te spelen kun je gebruik maken van een marketingpiramide. Een marketingpiramide kun je zien als een logische opbouw van jouw aanbod. Bij elke stap laat je je klant langzaam steeds een stukje hoger doorstromen en meer commitment afgeven.
Low end
Je potentiële klant komt eerst bij het low end aanbod in je piramide. Dit aanbod kan gratis, of voor een lage prijs beschikbaar zijn. Op deze manier kun je veel potentiële klanten kennis laten maken met jouw product of dienst. Ze krijgen al een eerste voorproefje van wat ze kunnen verwachten als ze een duurder product aanschaffen. Een product in dit aanbod kan zijn: e-books, challenges, webinars, gratis intake-sessie en introductie workshops.
Middle end
Je klant heeft het low end aanbod binnen en kan nu langzaam warm gemaakt worden voor het middle end aanbod. Dit warm maken doe je met een evergreen e-mailfunnel. Dit aanbod kan bijv. een online training of workshop zijn, waarbij de klant de basis van jouw werkwijze leert kennen en praktische tips krijgt.
High end
Na het middle end aanbod kun je jouw klanten een high-end aanbod doen. Ze weten al wat je te bieden hebt en wat ze kunnen verwachten, opschalen is vanuit hier gemakkelijker. Je high-end aanbod is je meest waardevolle product of dienst, jouw 1-op-1 trajecten en coaching sessies.
Nu is het de hoogste tijd om jouw website te bekijken en te checken of jouw aanbod keuzestress vermijd of juist aanwakkert. En vergeet ook niet om de meest gekozen optie toe te voegen!