Je hebt een website laten maken, en nu? Het hebben van een website is de eerste stap om klanten te informeren over jouw product of dienst. Maar hoe zorg je nu dat er potentiële klanten op je website terecht komen? Er zijn verschillende manieren waarop jij je website kunt promoten, lees ze hieronder.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
SEO ook wel search engine optimalisatie genoemd is een strategie waarbij je de website helemaal optimaliseert voor zoekmachines. Op deze manier kun je bijv. bij Google een hogere posities in de zoekresultaten behalen. Om dit te behalen moet je gebruik maken van relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep, zorgen dat je website snel laad en zorgen dat de content op je website up to date blijft en geregeld wordt bijgewerkt. Check dit artikel over SEO.
Contentmarketing
Ik vertelde het net al, het is belangrijk dat de content op je website up to date is en regel matig wordt bijgewerkt/aangevuld. Dit kun je doen door relevante content zoals blogposts, artikelen, infographics of video’s te delen op je website. Promoot deze content via verschillende kanalen, zoals social media, je e-mailnieuwsbrieven of zoek de samenwerking met andere websites waar je een gastbijdragen mag schrijven/maken. Neem bijv. deel aan een podcast van iemand in hetzelfde of overlappende werkveld.
Social media
Je kunt je website ook promoten via social media. Bekijk waar je doelgroep actief is en deel hier regelmatig nieuwe content en verwijs daarbij naar je website voor meer informatie. Lees ook dit artikel over hoe je content voor social media kunt schrijven.
E-mailmarketing
Via e-mailmarketing kun je een directe verbinding met je doelgroep maken en je website promoten. Bouw een kwalitatieve e-maillijst op en verstuur regelmatig waardevolle nieuwsbrieven, updates en/of aanbiedingen naar je potentiële klanten. Om potentiële klanten op je e-maillijst te krijgen kun je bijv. een gratis weggever promoten via social media of via een betaalde advertentie. Lees ook dit artikel met 4 tips om e-mailadressen te verzamelen.
Betaalde advertenties
Je kunt potentiele klanten ook naar je website krijgen door te adverteren op bijv. Google Ads of sociale media. Maak gebruik van de targeting om je advertenties te laten zien aan de juiste doelgroep. Optimaliseer je advertenties door het gebruik van relevante zoekwoorden, aantrekkelijke afbeeldingen en een overtuigende copy die mensen aanzet tot actie.
Het promoten van je website is van belang om online succes te behalen. Door een combinatie van SEO, contentmarketing, sociale media, e-mailmarketing en betaalde advertenties kun je je online aanwezigheid vergroten, meer verkeer naar je website leiden en je doelgroep betrekken.