SEO Checklist voor je website

Een handige SEO checklist voor je website. Je hebt een website, maar hoe zorg je er nu voor dat je website ook gevonden wordt op Google. Nou daar komt SEO de hoek om kijken! SEO kun je zien als een marketingstrategie om bekendheid onder je doelgroep te krijgen.


Je website optimaliseren

SEO staat voor search engine optimization. Gemakkelijk gezegd wil dit zeggen dat je je website optimaliseert zodat google je gemakkelijk kan vinden. Dit doe je door het toevoegen van zoekwoorden in je titels, tekst, urls etc.

Een simpel voorbeeld: ik ben op zoek naar een virtueel assistente die mij kan ondersteunen. Waar zoek ik dan op in google?

‘’Virtueel assistente inhuren’’ of ‘’administratieve ondersteuning’’.

Alle websites die deze woordcombinaties op hun website hebben staan, komen dan in mijn zoekresultaten. Hoe meer deze woordcombinaties op je website staan, hoe hoger je in de zoekresultaten op Google komt en hoe gemakkelijker je gevonden wordt. Zeker wanneer je blogs gaat schrijven kun je op deze manier meer bezoekers krijgen.


Wat doet je potentiële klant op Google?

Je klant is vooral op zoek naar antwoorden op zijn of haar vraag. Google wil de meest gebruikte zoekmachine zijn en wil daarom altijd het meest relevante antwoord op de zoekvraag geven. Des te kwalitatiever de inhoud van jouw website, des te beter jij gerankt wordt door Google.

Om te bepalen of jouw website het beste antwoord heeft, kijkt Google naar:

Relevantie/kwaliteit

  • Geeft je website/pagina antwoord op de vraag die de persoon in Google heeft ingevoerd?

Populariteit

  • Hoeveel links van andere websites krijgt jouw website?
  • Heb jij veel terugkerende bezoekers?
  • Blijven bezoekers lang op je website rondkijken?
  • Klikken ze verder naar andere artikelen?

Uniciteit

  • Hoe uniek is de content op je website. Heb je content gekopieerd van andere websites?

Actualiteit

  • Wordt jouw website regelmatig onderhouden (Plug-ins etc)?
  • Komen er nieuwe artikelen/blogs/video’s of podcasts op je website?

Leesbaarheid

  • Laad je website snel?
  • Is hij goed leesbaar op een mobiel toestel
  • Is de navigatie duidelijk (menu)?

Je ziet het al, SEO is geen eenmalig iets. Het is een proces dat constant tijd en energie kost. Heb je weinig tijd maar wel budget, dan is adverteren wellicht een betere optie of je besteed het hele proces uit.

SEO kost veel tijd voordat je resultaten gaat zien. Adverteren gaat sneller, kost meer geld maar levert op de lange termijn minder op omdat je bij SEO focust op content die blijft bestaan. Deze content kan jou in de toekomst nog steeds klanten opleveren terwijl je daar niets meer voor doet. Advertenties zijn vluchtig, zodra je niet meer betaalt, zijn ze weg.


Hoe begin je met SEO?

De kwaliteit de pagina waar je op gevonden wilt worden is het allerbelangrijkste. Hoe goed geef jij antwoord op de vraag van je klant en hoe ga jij om met trends. Wil je met SEO aan de slag, dan zul je dus geregeld nieuwe artikelen moeten maken. Om daarmee te beginnen kun je het volgende doen:

  • Schrijf op welk probleem jij voor jouw klanten oplost met jouw dienst? Probeer te zoeken naar specifieke woorden die met het probleem van jouw doelgroep te maken hebben.
    • In het geval van een virtueel assistent, is de doelgroep vaak een ondernemer die te veel werk heeft en daar graag ondersteuning in wil hebben.
    • Het probleem dat een VA oplost voor de klant is administratieve ondersteuning.
    • Zoekwoorden die daar bij zouden kunnen passen zijn bijv. ‘’administratieve ondersteuning’’ of ‘’freelance assistente’’.

Tip: probeer je zoekwoorden en de zoekwoordcombinaties in simpele taal te formuleren. Bedenk hoe je zelf zou zoeken als je op zoek bent. Bekijk ook niet alleen de dienst omschrijving, maar ook naar de fysieke/psychologische problemen: meer rust, minder stress, meer geld etc.


Zoekwoord onderzoek

  • Maak een lijst van 10-20 basis termen van je producten, in mijn geval bijv. Webdesign, nieuwsbrief, blog, online marketing, online academie.
  • Bedenk sub-onderwerpen: Bijv.
    • hoofd onderwerp is website,
    • dan zijn subonderwerpen: foto’s, teksten, plugin’s, webshop.
  • Maak een lijst van 10-20 combinatie termen. Dit doe je door de vragen van je doelgroep te beantwoorden:
    • Voordelen samenwerken met jou of voordeel van je product
    • Wat zijn de resultaten
    • Wat zijn de problemen waar ze mee zitten
    • Waarin onderscheid je jezelf
  • Een andere manier om gemakkelijk te onderzoeken waar jouw klanten naar op zoek zijn, en wat goede zoekwoorden zijn is via de gerelateerde zoekopdrachten in google, onderaan de pagina. Zoek jij bijv. op google naar ‘’persoonlijke assistent inhuren’’, en je scrolt dan helemaal naar beneden dan staan daar een aantal gerelateerde zoekopdrachten waarop veel gezocht wordt. Gebruik deze zoekwoorden ook voor jouw teksten.
  • Bekijk nu deze lijst en ga wegstrepen welke woorden niet passen of gebruik deze woorden voor blogs in de toekomst.
  • Maak een document met alle vragen die je in de loop van de tijd van je klanten krijgt en schrijf hier artikelen/blogs over


Longtain zoektermen

Heb je de basis voor je zoekwoorden bepaald, dan ga je deze zoekwoorden uitbreiden naar Longtail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden met meer dan 3 woorden. Vaak zijn dit hele zinnen die mensen intypen op google.
Voorbeeld longtail

  • Short tail: Kosten VA
  • Long tail: Wat kost een VA?
  • Long Tail: Wat is het uurtarief van een VA?


SEO Checklist blog maken met zoekwoorden

  1. Begin je artikel met een kop (H1) met daarin het zoekwoord
  2. Gebruik je zoekwoord minstens eenmaal in je eerste alinea
  3. Druk je zoekwoord 1x dik in je eerste alinea
  4. Laat je zoekwoord op meerdere plekken in je content terugkomen
  5. Verwerk je zoekwoord in de bestandsnaam en alt-tag van je afbeeldingen in het artikel
  6. Maak gebruik van tussenkoppen (H2,H5) met daarin het zoekwoord
  7. Gebruik het zoekwoord of een synoniem hiervan in de subtitels en teksten
  8. Werk met een zoekmachinevriendelijke URL met daarin het zoekwoord
  9. Geef een relevante meta description op met daarin het zoekwoord
  10. Geef een relevante Title Tag op met daarin het zoekwoord

Heb je rankmath of yoast geïnstalleerd op je website, dan kun je vaak onderaan de pagina zien of jouw website voldoet aan de eisen.


Wat je op google zelf nog kunt doen

  • Maak een account aan op Google mijn bedrijf. Zo wordt jouw bedrijf ook weergegeven op Google maps en kunnen lokale klanten je beter vinden: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/
  • Vraag je klatnen om achter te laten op google d.m.v. een review link (deze kun je dan ook doorplaatsen op je website): https://support.google.com/business/answer/7035772?hl=nl

Dan nog een laatste tip: Maak een Pinterest account aan – hier zitten echt veel mensen die inspiratie zoeken en dit platform is ideaal voor evergreen content. (Met evergreen bedoel ik content die blijft bestaan) De blogs die je geschreven hebt kun je op Pinterest delen.

Is jouw website al SEO proof?

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant

Startende ondernemer? Begin hier

E-mailcursus ”Marketing vanuit jouw authentieke zelf”.

  • 8 dagen lang aan de slag met de basis van jouw online marketing
  • Van ideale klant tot aanbod en het maken van een merk
  • Dagelijks 1 of 2 oefeningen