Elke ondernemer wil graag dat zijn of haar ideale klant op de website komen. Meer bezoekers betekent niet automatisch meer verkoop, maar het kan wel een eerste kennismaking met je bedrijf zijn. Hoe zorg je er nu voor dat er meer bezoekers op je website komen en dat die bezoekers uiteindelijk ook actie ondernemen op je website?
Wie is je ideale klant?
Om die mensen aan te trekken, waar je een natuurlijke klik mee hebt en ook echt flow mee ervaart, is het belangrijk om te weten wie zij eigenlijk zijn. Als je niet precies weet wie je wilt aanspreken, hoe moet je diegene dan overtuigen om je product te kopen?
Stel jezelf de volgende twee vragen:
- Als ik vandaag 10 nieuwe klanten zou kunnen hebben, wie zouden dat dan zijn?
- Als ik één van mijn huidige klanten kon klonen, welke klant zou dat dan zijn?
De beste manier om die bestaande klant te vinden, is door te bepalen wie op dit moment jouw meest winstgevend klant is. Daarnaast is het ook goed om te kijken van welke klant je het meeste energie krijgt. Als je die twee dingen combineert, heb je een beeld bij je huidige ideale klant.
Als je de huidige klant hebt geïdentificeerd, vraag jezelf dan af in welke branche ze werken, hoe groot hun bedrijf is, wat voor soort producten en diensten ze aanbieden, wat hun dromen en behoeftes zijn en welke waarde JIJ hun kunt bieden.
Maak een lijstje met de eigenschappen van jou ideale klant, en maak een lijstje met wat jij hun kunt bieden.
Lastig? Onthoud dan dat al je een specifieke doelgroep aan spreekt, je alleen mensen uitsluit die toch al niet voor jou zouden kiezen of waar je uiteindelijk geen flow bij zou ervaren.
Spreekt je website aan?
Je weet nu wie je ideale klant is, maar past je website wel bij de behoeftes van je klant. Bekijk alle pagina’s op je website, bekijk de afbeeldingen en lees de teksten nog eens door. Neem je ideale klant in gedachten en stel jezelf de volgende vragen:
• Wat wil ik zeggen
• Wat wil ik laten zien
• Hoe wil ik overkomen
Klopt de boodschap die jij wilt geven met de verwachtingen van je ideale klant? Je wilt eigenlijk dat je klant in de eerste 7 seconden dat zij op je website kijkt al denkt: “JA! Dat bedoel ik, dat heb ik nodig”. Als je de klant zover hebt, dan is het alleen nog maar een kwestie van duidelijk communiceren, inspelen op de behoeftes en verlangens en zorgen dat de bezoeker actie onderneemt.