Optimaliseer je LinkedIn profiel met deze 4 stappen
Als je nu denkt waarom zou ik zoveel moeite stoppen in dat profiel? Nou: je LinkedIn profiel genereert 4x meer leads dan Facebook op Twitter. Als dat niet genoeg reden is, dan weet ik het ook niet meer ?
Tip 1: Info Tekst optimaliseren op je LinkedIn profiel
Je hebt op je LinkedIn profiel de mogelijkheid om een info tekst toe te voegen. Hierin kun je jezelf kort voorstellen, vertellen waar je je potentiële klant mee kunt helpen, welk probleem los je op, en wat levert het de klant uiteindelijk op? Hier kan ik alleen maar zeggen, hoe persoonlijker, hoe beter. Geen saaie standaard (zakelijke) teksten, maar gewoon een tekst geschreven uit jezelf (in je eigen woorden). Je kunt de info tekst toevoegen door naast je profielfoto op onderdeel toevoegen te klikken, hier kun je info selecteren.
Tip 2: Verbeter de uitgelicht sectie op je LinkedIn profiel
Op je profiel heb je een mogelijkheid om bijdragen, artikelen, links of foto’s te delen in de sectie uitgelicht. Deze worden dan groot uitgelicht onder je info tekst. Dit kunnen berichten/blogs zijn die je gepost hebt maar bijvoorbeeld ook een link naar je website of een afbeelding van je portfolio. Met deze sectie kun je potentiële klanten laten zien wat je in huis hebt. Je kunt deze op dezelfde manier toevoegen als je info tekst. Door naast je profielfoto op onderdeel toevoegen te klikken, hier kun je uitgelicht selecteren. Voor bijdragen klik je onder het bericht dat je wilt toevoegen op het sterretje en voor een link naar je website klik je op link.
Tip 3: Visueel maken van je LinkedIn profiel + portfolio toevoegen
Om je profiel net even dat extra tintje te geven, kun je bij je werkervaring je portfolio toevoegen. Hierin kun je, net als in je bijdragen, links, foto’s, video’s en presentaties toevoegen. Een leuke manier om per werkervarings- bedrijfssectie je portfolio te tonen en je potentiële klant te laten zien waar je ervaring mee hebt. Je dit toevoegen door op het pennetje naar de sectie te klikken en dan onderaan media of link uploaden.
Tip 4: Aanbevelingen vragen
In een vorige blog liet ik jullie al weten dat reviews belangrijk zijn om het vertrouwen van je potentiële klant te winnen. Het is mogelijk om via je LinkedIn profiel om een aanbeveling te vragen. Heb je net werk afgerond voor een klant, of werk je al langer met een klant, vraag dan om een aanbeveling. Zorg er wel voor dat je een persoonlijk bericht stuurt en niet het standaard bericht. Je mag best erbij vermelden dat je, je profiel aan het bijwerken bent en het op prijs zou stellen als er een review gegeven wordt. Je kunt dit doen door op de knop aanbevelingen vragen te klikken.
Ik hoop dat je weer helemaal inspiratie hebt gekregen van deze blog en weer aan de slag kunt met het verbeteren van jouw profiel.
Succes!