Klanten uit de buurt trekken? Ontdek de kracht van lokale SEO!

Als je vooral lokaal wilt scoren dan is lokale SEO een goede tactiek om zichtbaar te worden voor de mensen in jouw regio. Met lokale seo zorg je er vooral voor dat je website geoptimaliseerd is op de lokale zoekwoorden.


Optimaliseer je website voor lokale vindbaarheid met relevante zoekwoorden

Als we kijken naar lokale zoekwoorden dan kun je denken aan:

  • jouw dienst + plaatsnaam
  • jouw dienst+regio
  • jouw dienst+provincie


Deze zoekwoorden ga je vervolgens verwerken in de content van je website. De titels, teksten en omschrijvingen van je afbeeldingen op je website. De afbeeldingen kun je optimaliseren door de afbeelding een titel te geven en een juiste beschrijving bij de ALT tekst toe tevoegen. De ALT Tekst kun je in de mediabibliotheek van wordpress toevoegen.

Voorbeeld: webdesign in limburg of website laten maken limburg.

Een andere tip is, om het zoekwoord ook in de URL van je pagina toe te voegen, maar deze zou ik alleen toevoegen als het ook écht relevant is voor je pagina.


Maak locatie-gebaseerde content

Als je content zoals blogs gaat schrijven richt je dan op een specifiek gebied en schrijf blogs die relevant zijn voor jouw lokale doelgroep. Richt je website content vooral op wat je lokale doelgroep nodig heeft of zoekt. Je kunt bijv. blogs schrijven over lokale evenementen, tips voor wonen in jouw regio of gidsen voor lokale bezienswaardigheden. Je kunt ook klantrecensies en testimonials toevoegen van lokale klanten.

En zorg ervoor dat alle pagina’s origineel zijn en niet op elkaar lijken, dus een kopiëren, plakken en kleine stukjes aanpassen. Google herkent dubbele pagina’s en zal je hiervoor afstraffen.


Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf profiel

Mak een account aan op Google mijn bedrijf. Zo wordt jouw bedrijf ook weergegeven op Google maps en kunnen lokale klanten je beter vinden. Hoe je dit doet lees je hier: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Als je een Google mijn bedrijf profiel hebt aangemaakt, kun je klanten vragen om een review achter te laten op google d.m.v. een review link (deze kun je dan ook doorplaatsen op je website). Hoe je dat doet lees je hier: https://support.google.com/business/answer/7035772?hl=nl


Laat lokale bedrijven naar je doorlinken

Vraag andere bedrijven in je regio om op hun website en link te plaatsen naar jouw website. Of nóg beter, vraag of je voor een andere website een blog mag schrijven met een link naar jouw website. Het liefst kies je hier voor bedrijven die zelf ook goed scoren op google of bekeend zijn in de regio. Dit soort links zijn heel waardevol, want hiermee laat je Google zien dat jouw website relevant en betrouwbaar is voor lokale zoekopdrachten. Probeer links te verzamelen van websites van lokale organisaties of bijv. nieuwssites.


Promoot je website op lokale online platforms

Maak gebruik van lokale online platforms zoals Facebook-groepen, online forums en lokale directories om je website te promoten. Je kunt hier ook contact maken met andere lokale bedrijven en samenwerken aan marketingactiviteiten.


Extra (offline) tips voor lokale SEO:

  • Sponsor lokale evenementen of organisaties.
  • Adverteer in een lokaal krantje of in de jaarlijkse uitgave van het krantje van de lokale sportvereniging.
  • Neem deel aan online en offline netwerkevenementen.
  • Werk samen met lokale influencers.


Met al deze tips ga je lokaal zeker zichtbaarder zijn en meer klanten uit jouw regio aantrekken. Onthoud wel: lokale SEO is een continu proces. Je zult je website moeten blijven updaten om relevant te blijven voor Google. Door regelmatig aandacht nieuwe blogs te schrijven en daarmee je website relevant te houden, zul je merken dat je website steeds beter gaat presteren en je meer lokale klanten zult bereiken.

Wil je een nieuwe website laten bouwen of je huidige website opnieuw laten bouwen? Neem dan contact met mij op.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant

Startende ondernemer? Begin hier

E-mailcursus ”Marketing vanuit jouw authentieke zelf”.

  • 8 dagen lang aan de slag met de basis van jouw online marketing
  • Van ideale klant tot aanbod en het maken van een merk
  • Dagelijks 1 of 2 oefeningen