Hoe verwerk je klantreviews in content
Een van de belangrijkste dingen voor je bedrijf op social media is om jouw klantreviews in je content te gebruiken en daarmee potentiële klanten te overtuigen dat jij de oplossing hebt tot hun probleem. Hiervoor gebruiken we klantreviews, ook wel Social proof genoemd. Maar hoe verzamel en verwerk je die reviews in je content?
Hoe verzamel je reviews?
Om te beginnen mag je eerst (mocht je dit nog niet doen) de reviews gaan verzamelen. Ik gebruik hiervoor de gratis tool Typeform, maar je kunt ook een tools zoals Google forms gebruiken. Bij deze tools kun je het gehele formulier opmaken met je eigen huisstijl. Het is natuurlijk ook mogelijk om de vragen per mail te versturen.
Naast de standaard geschreven vraag en antwoord optie, zijn er ook nog interactievere manieren om reviews te verzamelen:
- Je kunt je klant een audio laten inspreken en dan een simpele video maken van iets dat je gemaakt hebt met het audio fragment van je klant eronder.
- Je kunt de klant vragen een video van zichzelf op te sturen.
Mocht je al reviews verzamelen, dan is het ook goed om te bedenken wat voor soort vragen je stelt, zodat je ook genoeg input krijgt om een verhaaltje te schrijven voor je content.
Wat voor vragen kun je stellen
- Waar worstelde je mee, of wat is de reden dat je mij hebt ingeschakeld/mijn product hebt gekocht?
- Wat heeft samenwerken met mij/ mijn product jouw opgeleverd?
- Hoe heb je het ervaren?
- Wat vond je het meest waardevol?
- Zou je mij/ mijn product bij een ander aanbevelen en zo ja, wat zou je dan zeggen?
- Ken je nog andere klanten die ik wellicht zou kunnen benaderen?
- Heb je nog tips, of wil je nog iets toevoegen?
Vraag ook altijd of je de feedback mag gebruiken op je website en social media en vraag welke gegevens je van de klant hierbij mag vermelden.
Waar kun je klantreviews in content allemaal plaatsen
Als je de reviews eenmaal hebt verzameld kun je deze gaan gebruiken als content, waar deel je deze info:
Op je website
- Homepagina
- Dienst/ product pagina bij de dienst of het product dat ze beoordelen
Op je social media kanalen
- In je posts
- In je stories
- In je hoogtepunten
Mocht je voor de geschreven optie gaan, dan is het altijd goed om bij de tekst benoemen wat de hulpvraag van de klant was en hoe je dit hebt opgelost. Soms spreekt de review voor zich, dan is dit niet nodig. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is te starten met het verzamelen.