Hoe schrijf je goede teksten voor je website, dat ga ik je in dit artikel uitleggen. Jouw website is onderdeel van jouw online marketing strategie. Een groot deel van Online Marketing bestaat uit begrijpen hoe jouw potentiële klant zich voelt en wat het probleem is dat hij of zij wil oplossen. Je wilt een echte connectie maken met je klant, want alleen op die manier trek jij ook de klanten aan die bij jou passen.
Als jij schrijft met de woorden die jouw klant ook gebruikt, ben je herkenbaarder en is het makkelijker om een connectie te maken. Je wilt je potentiële klant het gevoel geven jij de oplossing hebt voor haar probleem, en dat haar behoefte om dit gevoel te veranderen opgelost zal worden met jouw product of dienst.
Marktonderzoek
Om goede teksten voor je website te schrijven, is het dus zaak om je doelgroep aan te spreken. En hoe kun je er beter achter komen wat je doelgroep wil, dan door met ze in gesprek te gaan? Het is dus belangrijk om in gesprek te gaan met je doelgroep en goed te luisteren. Dit kun je doen door een marktonderzoek te doen:
- Check je mails, dm’s of comments, wat vragen je klanten, waar willen ze advies over?
- Ga in gesprek met je (huidige) klanten en vraag wat hun grootste frustratie is en waarom ze juist voor jou hebben gekozen om hun probleem op te lossen.
- Zoek potentiële klanten op tijdens netwerkevents, en ga het gesprek aan.
- Stel vragen aan je volgers op social media, dit kan d.m.v. polls of een open vraag.
- Bekijk de referenties van je klanten, waar refereren ze aan?
- Stuur een enquête naar je oude en huidige klanten of de mensen op je e-maillijst (als je die al hebt)
Schrijf alle terugkomende woorden en mooie zinnen op, en sla deze lijst ergens op waar je hem makkelijk kunt terug vinden. Ik heb bijvoorbeeld een aparte lijst in Trello gemaakt, genaamd contentdump. Hier sla ik alles op wat ik mogelijk kan gebruiken. Gebruik deze lijst voor inspiratie als je teksten gaat schrijven. Dit kun je later eventueel ook nog gebruiken voor social media teksten.
Waar moet een goede tekst aan voldoen?
Het draait niet enkel om 1 tekst, het draait om alle teksten op je website bij elkaar. Je wilt dat je website antwoord geeft op de volgende vragen:
- Wat voor probleem los je op?
- Hoe zorg jij ervoor dat dit probleem wordt opgelost?
- Welke behoefte lost jouw product/dienst op?
- Hoe voelt de klant zich nadat hij of zij jouw product heeft gekocht?
- Wat kan de klant tegenhouden om jouw product of dienst te kopen?
- Wat frustreert de klant op dagelijkse basis?
- Waar verlangt de klant op dit moment het meest naar?
Als je al deze vragen voor jezelf duidelijk hebt, ga je de teksten schrijven. Als het goed is heb je uit het marktonderzoek al heel veel input kunnen halen. Nu ga je zorgen dat de exacte woorden van de antwoorden uit het marktonderzoek terugkomen in je webteksten. Tenminste als het antwoord van je ideale klant kwam.