Hoe optimaliseer ik voor meer conversie op mijn website?

Laatst had ik een klant voor een nieuwe website. Nadat ik het eerste ontwerp van de homepage klaar had kreeg ik van de klant het verzoek om bepaalde ‘’call to action’’ knoppen weglaten.
In mijn optiek is dat één van de meest gemaakte fouten in webdesign. Als een potentiële klant op jouw website komt, dan moet zij in de actie stand gezet worden. Dit doe je door teksten te schrijven die de klant raken, lees hier meer daarover. Maar ook door de klant uit te nodigen om actie te ondernemen.
Dat doe je door knoppen op je website te gebruiken.

Is de knop niet opvallend genoeg, of nog erger: er staat geen knop. Dan zal je klant minder of geen actie ondernemen. Je zult dus bij elk stuk tekst of in ieder geval in één snelle oogopslag duidelijk moeten maken wat er van de potentiële klant verwacht wordt.


‘’What’s in it for me’’,

Vergeet niet: tegenwoordig gaat alles snel. Jouw klant wil ook een snelle oplossing voor haar probleem. Zij gaat niet super lange teksten lezen. Ze scrolt wat op je website, bekijkt alle opvallende koppen, dikgedrukte teksten en je foto’s. Voelt ze zich aangesproken dan zal ze onbewust op zoek gaan naar een manier om in contact met je te komen.
En daar komen die oooh zooo belangrijke call to action knoppen de hoek om. Als je potentiële klant deze niet snel genoeg kan vinden, dan bestaat er een kans dat zij afhaakt.


Lees het volgende scenario maar eens:

Liza is net klaar met eten en heeft alles samen met haar man opgeruimd. Haar man zit tv te kijken en de kinderen zijn nog even aan het spelen voordat ze naar bed gaan. Ineens bedenkt ze dat ze een probleem heeft en daar een oplossing voor zoekt. Ze gaat Googlen, of kent jou misschien al, en komt op je website terecht.

Ze scrolt een beetje, leest de koppen en denkt: ja zij kan mij helpen met mijn probleem. Ze besluit contact met je op te willen nemen dus ze scrolt nog wat verder, maar ziet niet meteen een knop om contact op te nemen. Ondertussen komt haar man wat vragen en is ze afgeleid. Vervolgens gaat ze nog eens naar je website kijken en scrolt nog wat verder. Dan krijgen haar twee kinderen ineens ruzie en moet ze opstaan om het te sussen. Vervolgens komt ze weer terug bij haar laptop en dan ziet ze dat het tijd is om de kinderen naar bed te brengen. Ach ik doe het later wel denkt ze.


Je website conversie optimaliseren

Had daar nu meteen een contact knop gestaan, met daarachter een contactformulier, dan had Liza in dit geval al contact opgenomen voordat haar man überhaupt haar iets kwam vragen.
In de drukke wereld, die we allemaal kennen, is het dus belangrijk om het voor jouw potentiële klant zo makkelijk mogelijk te maken om contact met jou te zoeken. Dit kan uiteraard ook via social media, maar ook door je website strategisch in te richten en je klant aan te zetten tot actie. Vergeet dus niet die hele belangrijke call to action knoppen. Ook al voelt het voor jou misschien als teveel. De snelle scroller op je website heeft geen tijd om te zoeken naar de knop.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant

Startende ondernemer? Begin hier

E-mailcursus ”Marketing vanuit jouw authentieke zelf”.

  • 8 dagen lang aan de slag met de basis van jouw online marketing
  • Van ideale klant tot aanbod en het maken van een merk
  • Dagelijks 1 of 2 oefeningen