Een strak en minimalistisch webdesign is helemaal hot! Maar hoe zorg je ervoor dat je website strak en minimalistisch is, als je bedrijf je passie is? Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. En dat geldt zeker ook voor ondernemers die een passie voor hun bedrijf hebben. Deze passie wil je dan ook heel graag delen met je website bezoekers. Het resultaat: een website met een overvloed aan tekst.
Hoe drukker je website, hoe meer een bezoeker gaat scannen en hoe meer elementen en teksten zij zal missen. Het is daarom belangrijk dat je website er overzichtelijk en zo minimalistisch mogelijk uitziet.
Maak een planning
Wat wil je bezoeker precies weten? Waar is ze naar op zoek? Op welke vragen wil ze antwoord?
Om een strak en minimalistische webdesign te maken, kun je het beste beginnen met het maken van een planning van de pagina’s die je op je website wilt hebben. Schrijf per pagina alles op wat je wilt zeggen. Maak een onderverdeling in kopjes en highlight de meest belangrijke stukken tekst.
Bekijk elke pagina en kijk welk doel de pagina heeft en welke actie je wilt dat de bezoeker neemt op de pagina. Iedere pagina van je website zou 1 specifiek doel moeten hebben zoals bijv.: inschrijven voor een nieuwsbrief, doorklikken naar de dienstenpagina, offerte aanvragen, contact opnemen of e-boek downloaden. Heeft de pagina geen specifiek doel, dan is de pagina overbodig en kun je deze weghalen.
Nu is het tijd om te gaan schrappen! Heb je echt een hele pagina nodig voor de veelgestelde vragen of kun je die ook toevoegen aan de contactpagina? Heb je echt een hele pagina nodig voor de reviews of kun je die toevoegen aan de diensten/services pagina?
Witruimte creëert een minimalistisch webdesign
Met witruimte bedoel ik lege ruimte om een afbeelding, icoon of tekst heen. Over het algemeen is die ruimte vaak ook wit van achtergrond, maar het kan bijvoorbeeld ook één van je hoofdkleuren op de website zijn. Witruimte is belangrijk in een minimalistisch webdesign, omdat het zorgt voor een rustgevend effect op je websitebezoeker. Je bezoeker voelt zich minder overweldigt door de hoeveelheid aan prikkels en informatie op je website. (zie headerfoto voor veel witruimte)
Maak een blog
Heb je nu echt heel veel te vertellen en vind je het lastig om te kiezen wat je wel of niet op je website moet plaatsen. Of heb je gewoon heel veel te vertellen over een specifiek onderwerp, maak dan een blog.
Hier kun je in detail schrijven over alle onderwerpen waar jij meer aandacht aan wilt geven. Zo blijven je bezoekers op de hoogte van het laatste nieuws en bouw jij aan vertrouwen en je expertstatus. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je vindbaarheid op Google, omdat je website steeds wordt bijgewerkt.
Wil je hier meer over leren? Bekijk dan hier de startersgids voor de inhoud van je website.