Hoe maak je een Link in Bio pagina voor Instagram?

Linktree, Shorby of Milkshake, je kent ze vast wel. De (gratis) aanbieders voor het maken van een link in bio pagina op Instagram. Heel fijn dat deze diensten bestaan voor ondernemers die geen website hebben, maar wat als je wel een eigen website hebt?

Dit is waarom ik ze niet ga aanbevelen:

  • Het heeft invloed op je SEO –> Rechtstreeks verkeer naar je website beïnvloed, naast andere punten, je ranking bij Google. Als je gebruik maakt van een service zoals Linktree, zullen al je bezoekers eerst op de website van Linktree terecht komen en daarna pas op je eigen website. Hierdoor krijgt Linktree het “rechtstreekse verkeer” waardoor zij hoger ranken en jij niet. Zonde! Want je hebt een website, dus waarom zou je hier geen aparte pagina op aanmaken, zodat al die bezoekers op jouw Google score ranken?
  • Je kunt Linktree niet personaliseren –> Tenzij je een betaald account hebt, kun je je profiel maar minimaal personaliseren.  

Je hebt een eigen website, maak daar gebruik van!

Een mogelijkheid die ik net al even benoemde, is het maken van een “Link in bio” pagina op je eigen website. Hiermee krijgt jouw website het rechtstreekse verkeer, kun jij de pagina in de stijl van de rest van je website opmaken en kun je gemakkelijk de meest relevante links delen. Daarnaast komt je als bedrijf professioneler over.

Waarom niet gewoon linken naar je homepage?

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je homepage als link in je Instagram bio te plaatsen. Dit kan in het begin makkelijk zijn, als je homepage alle relevante onderdelen van je bedrijf laat zien. Maar als je in de loop van de tijd steeds meer verschillende dingen gaat doen en aanbieden, dan kan het overzichtelijker zijn als je een eigen link in bio pagina hebt.

Hoe hoe minder stappen iemand hoeft te nemen om zijn doel te bereiken, hoe groter de kans dat hij doorzet. Je wilt dus zorgen voor zo min mogelijk afleiding.

Stel je voor dat je een Instagram bericht deelt over een Webinar dat je hebt opgenomen. Je wilt dit webinar naast je bestaande gratis weggever aanbieden. Je wilt wel dat je bezoeker zich hiervoor inschrijft, net als bij je bestaande weggever. Als je bezoeker vervolgens via de link in bio op je Homepage komt en gaat zoeken en het webinar niet kan vinden, kan dit zorgen voor irritatie en een negatieve associatie met jouw bedrijf.

Met een link in Bio pagina hoeft de bezoeker minder stappen te zetten en kan ze meteen naar de juiste pagina navigeren. Grotere kans dat zij zich ook daadwerkelijk gaat inschrijven!

Hoe maak je een link in bio pagina?

Simpel! Maak een nieuwe pagina zoals je dat ook zou doen voor een normale pagina op je website en geef deze pagina de naam Instagram. Maak op de pagina een overzichtelijke knoppenstructuur en klaar is kees!

Zie hier mijn voorbeeld: https://www.lieketeluij.nl/instagram/

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant

Website

In 6 stappen je website lanceren

Het lanceren van een website super spannend, maar  kan soms ook wel voelen als een overweldigende stap. Een website met een duidelijke structuur en aantrekkelijke

Lees meer »