Hoe kun je een goede tekst voor je website schrijven

Als je een goede tekst voor je website wilt schrijven zijn er in mijn optiek twee dingen heel erg belangrijk: in gaan op verlangens en pijnpunten en de lengte van de tekst. En dat laatste is iets waar veel ondernemers nog iets mee kunnen doen.

Wat ik veel zie gebeuren bij mijn klanten, is dat zij een tekst voor de website gaan schrijven en dan eigenlijk in 1 pagina alles willen vertellen. Ze willen zo uitgebreid informeren en hebben het gevoel dat sommige stukjes ‘’er gewoon bij horen’’. Daardoor worden hun teksten super lang en verdwijnen call to action knoppen steeds verder naar beneden. Daardoor wordt de conversie van de website steeds minder.

Ik heb in mijn klantenkring een tekstschrijver en zij schrijft vaak korte teksten. Zij weet precies de essentie van een product of dienst van het bedrijf om te zetten in een korte pakkende tekst die de potentiële klant meteen uitnodigt en nieuwsgierig maakt naar meer.


Hoe schrijf je dan wel een goede tekst voor je website?

Een potentiële klant die op je website komt wil graag zo snel mogelijk antwoord op de vraag of het probleem die zij heeft. Een enkeling zal het fijn vinden om een hele tekst door te lezen. De meeste mensen ‘’scannen’’ een pagina en lezen alleen de stukken tekst die opvallen. Dit zijn vaak koppen of dikgedrukte teksten. De meeste belangrijke stukken tekst plaats je dus ook in een kop of in een dikgedrukte tekst.

Mijn advies: begin met het schrijven van je tekst tot je voor jouw gevoel ‘’alles’’ hebt. Daarna ga je je tekst nog eens bekijken en kies je één hoofdargument waarom je potentiële klant bij jouw moet kopen in plaats van een vergelijkbaar product of dienst bij je concurrent.

Dat hoofdargument wordt de basis van jouw verkooptekst en wordt meerdere keren herhaalt op je homepage. Zijn er meerdere redenen waarom iemand je product of dienst kan kopen, noem deze dan verderop in je tekst. Focus op één hoofdpunt. Een punt die de lezer onthoudt wanneer zij jouw product vergelijkt met concurrenten.


Ga kijken en wegstrepen:

  • Welke stukjes tekst zijn op dit moment te diep in de materie
  • Wat kan ik verplaatsen naar bijv. een social media post
  • Welke vraag kan ik uitgebreid beantwoorden in een blog of vlog
  • Welke stuk tekst heeft een eigen pagina nodig op mijn website

Dit geeft je meteen de mogelijkheid om content te creëren voor andere kanalen zoals social media waarmee je zichtbaarder wordt en je mensen naar je website kunt trekken.

Als je dit allemaal gedaan hebt, dan heb je waarschijnlijk al een compactere tekst waarmee jij jouw klant sneller laat doorpakken naar een call to action knop.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant

Startende ondernemer? Begin hier

E-mailcursus ”Marketing vanuit jouw authentieke zelf”.

  • 8 dagen lang aan de slag met de basis van jouw online marketing
  • Van ideale klant tot aanbod en het maken van een merk
  • Dagelijks 1 of 2 oefeningen