Hoe kies je de juiste foto’s voor je website?

De juiste foto’s voor je website kiezen kan lastig zijn. Als een bezoeker je website bekijkt zal hij of zij binnen 7 seconden je homepage ‘’scannen’’. Alleen de opvallende stukken tekst en foto’s worden bekeken. Je foto’s zijn daarom van grote invloed op de eerste indruk die iemand heeft van jou en jouw bedrijf.  Zelf gemaakte foto’s kunnen al snel tegenvallen omdat ze niet professioneel over komen, en stockfoto’s kunnen al snel nep aanvoelen waardoor je website een onpersoonlijk uitstraling krijgt.

Mijn advies is om voor je website niet te besparen op het (laten) maken van professionele foto’s. Kies bij voorkeur voor een fotograaf die gespecialiseerd is in merkfotografie. Ben je starter en heb je (nog) niet de ruimte om dit uit te besteden, lees dan vooral verder.

Ken je publiek

Als je weet wie je bezoekers zijn, kun je inspelen op hun behoeftes. Kleuren zijn hierbij ook belangrijk, de juiste kleding op een foto en een bijpassende achtergrond kan al heel veel doen. Let wel op, de kleuren op je foto’s moeten wel enigszins matchen met je huisstijl kleuren.

Ben je bijv. coach en is je doelgroep moeders met kinderen, dan wil je in je foto’s vooral een zachte indruk achterlaten, benaderbaar en warm. Daarvoor kun je kleuren zoals groen en oranje gebruiken in je kleding, en als achtergrond foto’s van je praktijk of in de natuur.

 Coach je vooral zakelijke klanten, dan wil je een meer formele indruk achterlaten. Ga dan voor kleuren zoals blauw of roze en maak foto’s met een zakelijke achtergrond zoals een kantoor of een studiofoto. Bedenk vooraf goed met wat voor soort afbeeldingen jouw doelgroep zich kan identificeren en vergeet ook niet om ‘’actiefoto’s’’ te maken waarbij jij aan het werk bent, zodat je bezoekers meteen een beeld krijgen van wie jij bent.

Bekijk je social media statistieken

Naast foto’s van jezelf, heb je natuurlijk ook achtergrond foto’s nodig. Hiervoor kun je gebruik maken van standaard stockfoto’s. Om een idee te krijgen van waar je doelgroep zich mee identificeert, kun je via social media heel veel informatie verzamelen. Kijk eens naar je meest populaire berichten en wie daarop gereageerd heeft, zijn dit je ideale klanten? Zo ja, welke kleuren of foto’s heb je hier gebruikt? Heb je nog geen social media accounts of te weinig berichten om te bestuderen, kijk dan eens bij je concurrenten.

Maak een moodboard

Een handige manier om een duidelijk beeld te krijgen van wat jij wilt uitstralen, is door een omschrijving van je stijl te maken. Dit kun je doen door bijv. via Pinterest een moodboard te maken van de afbeeldingen die jij mooi vindt. Wat valt je op? Welke elementen en kleuren komen telkens terug en past dit bij je bedrijf? Kijk ook eens naar je concurrenten, wat doen zij goed en wat zou jij anders willen. Deel dit moodboard met je fotograaf, zodat hij of zij weet wat je wilt.

De headerfoto

De headerfoto, ook wel hero image genoemd, is de eerste afbeelding en daarmee de meest belangrijke afbeelding die je bezoeker op je website ziet. Een eerste blik op deze foto bepaald meteen het beeld dat je bezoeker van je bedrijf heeft.  Draait je bedrijf vooral om jou als persoon, dan is deze foto bij voorkeur een foto van jezelf. Heb je een groter bedrijf met teamleden, gebruik dan een foto van je team waarop zij duidelijk te herkennen zijn. Verkoop jij vooral producten, dan kun je hier een foto plaatsen van een product of een categorie (bijv. babyspullen).

Tips voor de juiste foto’s op je website

  • Bij voorkeur kijk je in de camera en maak je ‘’contact’’ met je bezoeker
  • Gebruik kleuren in je foto’s die overeenkomen of complementair zijn aan je huisstijl keuren
  • Zorg voor voldoende ‘’witruimte’’ (ruimte om de foto heen) ong. 2/3 van de afbeelding, waar eventueel tekst geplaatst kan worden.
  • Gebruik een achtergrond die aansluit bij je product of dienst.
  • Bij gebruik van stockfoto’s zorg dan dat je de licenties hebt gekocht of de foto’s rechtenvrij hebt gedownload
  • Zorg dat je ook een aantal foto’s hebt waarbij je aan het werk bent. Bijvoorbeeld aan je bureau of in je praktijk, tijdens een gesprek of behandeling met een klant.
  • Instrueer je fotograaf dat je staande en liggende foto’s nodig hebt

Wat moet je NIET doen

  • Gebruik geen wazige of net niet scherpe foto’s
  • Zorg ervoor dat je altijd een foto van jezelf op je website hebt, dus niet alleen stockfoto’s
  • Vakantiefoto’s zijn een no-go tenzij je ze alleen op je over mij pagina wilt laten zien om die pagina een persoonlijke touch te geven.

Ik hoop dat deze tips je gaan helpen om een mooie professionele uitstraling op je website te creëren. En heb je hulp nodig bij het maken van je website, bekijk dan hier mijn pakketten.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant