Heel veel ondernemers die zelf een website tekst gaan schrijven, weten niet waar ze moeten beginnen. Ze gaan vaak rondkijken wat anderen doen en baseren daarop hun opzet. (tenminste als ze van hun designer geen opzet ontvangen) Ik heb sinds kort een irritatie bij mezelf ontdekt. Er schijnt ineens een soort ongeschreven regel te zijn, dat website teksten als volgt opgezet moeten worden: Titel bovenein, daarna: herken jij dit, wil jij graag , hoe zou het voor je zijn als… etc. etc. Incl. opsomming en al. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar dit zijn van die standaard marketingteksten die elke ondernemer tegenwoordig gebruikt. En het is SAAI. Zodra ik dit op een website zie, haak ik meteen af. Het voelt gewoon alsof het in een standaard template gegoten is.
Veel liever lees ik een verassende tekst, het liefst zelfs zo kort mogelijk. Zodat ik geprikkeld wordt om verder te klikken en andere pagina’s te bekijken op een website (wat ook weer goed is voor de google score van de website, want hoe langer iemand op je website is hoe beter).
Betere website teksten schrijven
Niemand houdt van een 12 in een dozijn tekst. De klant is op zoek naar JOUW, en al jouw unieke eigenschappen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan andere. En dat krijg je zeker niet voor elkaar door gebruik te maken van die standaard website opzet.
Durf anders te zijn, maak het kort en krachtig, maak je klant nieuwsgierig naar meer. Maar maak wel duidelijk wat jouw aanbod is en hoe je iemand kunt helpen.
Als jij schrijft met de woorden die jouw klant ook gebruikt, ben je herkenbaarder en is het makkelijker om een connectie te maken. Je wilt je potentiële klant het gevoel geven jij de oplossing hebt voor zijn of haar probleem, en dat de behoefte om dit gevoel te veranderen opgelost zal worden met jouw product of dienst. Maak teksten daarom ook simpel. Behandel de tekst alsof je een gesprek met een goede kennis hebt waarin je hem of haar adviseert om iets te doen.
Stappenplan website teksten schrijven
- De headline moet je lezer meteen een beeld geven van wat jouw product of dienst doet. Speel in op de behoefte van de klant, wat is haar gewenste resultaat?
- Hoe lost jouw product of dienst het probleem op? waar je klant mee blijft zitten als hij of zij je product of dienst niet afneemt.
- Benoem kort wat jouw product of dienst is en welke mogelijkheden de klant heeft. Zorg ervoor dat je bezoeker in één oogopslag kan zien wat de eigenschappen en voordelen van je aanbod zijn.
- Laat resultaten zien. Hoe specifieker, hoe beter. Laat reviews en testimonials zien van echte mensen die het product of je dienst hebben gebruikt.
- Vertel kort iets over jezelf, het belangrijk dat je potentiële klant jou kent, mag en vertrouwt. Vertel dat je uit eigen ervaring begrijpt waar ze mee worstelen en wellicht hoe je zelf dit probleem hebt opgelost.
- Sluit af met een call to action, herhaal de belangrijkste reden om het product te kopen speel nog eens in op het probleem en het resultaat van jouw product of dienst.
En blijf vooral weg van al die standaard titels zoals: Herken je dit en hoe zou het zijn als! 😊