5 marketingstrategieën voor introverte ondernemers

Laten we eerlijk zijn, de meeste marketingstrategieën zijn niet gemaakt voor introverte ondernemers. Ze leren ons dat we veel online zichtbaar moeten zijn om succesvol te worden. Ze raden aan om online cursussen te maken, jezelf te laten zien via video of via regelmatige webinars nieuwe potentiële klanten over de streep te trekken.

Voor mij, en veel introverte mensen met mij, voelt dit echt als een nachtmerrie! Ik heb tijd nodig om een idee of reactie te formuleren, en om het in mijn eigen woorden te kunnen delen. Daarnaast voel ik mij 1 op 1 of in kleine groepen beter op mijn gemak en heb ik minder het gevoel dat ik probeer om iets te verkopen. Ik heb een tijd lang geprobeerd om via video mensen te bereiken, en dat lukte ook, maar ik liep er compleet op leeg. Elke dag bezig zijn met content bedenken, constant ‘’online’’ zijn, het werkte allemaal averechts voor mijn creativiteit die ik nodig heb voor mijn vak en ik vond het vreselijk.

Er zouden toch makkelijkere manieren moeten zijn om aan klanten te komen?

Het punt is dat al deze strategieën vaak zijn gemaakt door extraverte mensen die energie krijgen van contacten met andere mensen. Voor veel introverte mensen werkt het juist andersom, zij krijgen energie van tijd alleen. Het dagelijks ‘’online’’ zijn voelt erg als een verplichting.

Dus hoe pak je dat dan aan?

Voor mij draait het vooral om het creëren van authentieke verbindingen met mensen op mijn eigen manier. Dat doe ik door goed te luisteren naar mijn klanten, want verkopen en marketing gaat uiteindelijk om wat de klant wil. Probeer uit te vinden wat de klant echt nodig heeft of denkt nodig te hebben en pas je aanbod en positionering daar vervolgens op aan.

Kijk eens terug naar e-mails of feedback die je hebt ontvangen van klanten. Denk ook terug aan gesprekken met potentiële klanten: welke problemen komen telkens terug? Welke specifieke woorden gebruiken ze? Gebruik deze woorden in je marketing en dat kan op de volgende manieren.


5 marketingstrategieën voor introverte mensen


Maak een gratis weggever

Ik heb je net verteld over hoe je de problemen van je klanten kunt achterhalen. Een manier om klanten aan je te binden is door ze regelmatig nieuwe informatie te geven waarbij jij laat zien dat je de expert bent op jouw vakgebied. Als je geen gebruik wilt maken van social media, moet je een andere manier vinden om deze mensen regelmatig te kunnen benaderen. Daarvoor heb je hun e-mailadres nodig. Als je de e-mailadressen hebt, kun je ze regelmatig een nieuwsbrief of blog sturen.

Start daarom met het maken van een gratis weggever. Iets waar de klant waarde uit haalt maar waar ook nog ruimte is om je dienst verder aan te bieden. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een gratis weggever met een checklist voor het maken van een online cursus. De potentiële klant kan deze weggever downloaden en een idee krijgen bij wat er moet gebeuren voor het maken van een online cursus. Het werkelijke bouwen van de leeromgeving kan ik dan voor de klant uit handen nemen.

Deze weggever zou je dan kunnen promoten met adverteren op Google, Facbook of Instagram.


Bloggen

Bloggen is een fijne en laagdrempelige manier om je expertise te delen. Je hebt in een blog de ruimte en tijd om in je eigen woorden je kennis te delen zonder dat je stress ervaart van het hardop spreken of gezien woorden voor een camera. En een ander groot voordeel is dat je het gratis kunt doen! Het kost wel eerst wat meer moeite en tijd en het zal iets langer duren om resultaat te zien, maar het levert je ook minder stress op.


Één op één netwerken

Krijg je al spanning bij het woord: netwerkevent? Nou ik wel, in ieder geval in het begin van mijn ondernemerschap, tegenwoordig valt het wel mee. Netwerken in grote groepen vind ik gewoon lastig, zeker als je ook nog een verplicht voorstelrondje hebt! In een één-op-één situatie voel ik me meer op mijn gemak en kan ik meer mezelf zijn waardoor ik ook beter uit de verf kom.

Dus onder het motto “kwaliteit gaat voor kwantiteit” kun je in plaats van het bezoeken van grote netwerkevents ook mensen benaderen die in je doelgroep passen en ze uitnodigen voor een kop koffie of een online videogesprek. Maar dat niet alleen, denk ook eens aan een ongedwongen gesprekje bij de bakker of tijdens de sport van je kinderen, of wordt vrijwilliger bij een lokaal event. Het kan zelfs volledig virtueel: begin eens een gesprek met iemand in de DM zonder de intentie te hebben om iets te verkopen. Ik heb op deze manier al verschillende mensen leren kennen die weer andere naar me hebben doorverwezen.

Naast het feit dat je op een ongedwongen manier met iemand contact kunt hebben, kan die persoon je ook inzichten geven waar je zelf nooit aan had gedacht. Door een één op één gesprek krijg je beide de kans om uit te praten en ervaar je minder stress om te moeten ‘presteren’. Uiteindelijk kost deze manier wel iets meer tijd, maar ervaar je wellicht minder stress.


Podcast

Podcasten is helemaal hip en happening! Ik zelf luister ook regelmatig naar podcasts tijdens het werken, en met mij vast veel meer ondernemers. Spreken in het openbaar kan lastig en spannend zijn, het grote voordeel van een podcast is dat je het vooraf opneemt en in je eigen omgeving kunt doen.

Daarnaast kun je het één-op-één netwerken combineren met je podcast. Nodig een gast uit om samen een podcast mee te maken. Dan zal het meer voelen als een intiemer gesprek dan een opname voor je marketingkanaal. Het kan verrassend zijn hoeveel mensen je kunt bereiken door een eenvoudig gesprek te voeren zonder de druk te voelen om iets te verkopen.


Reviews van tevreden klanten

Mond op mondreclame is de beste reclame! Reviews van klanten geven je potentiële klant meteen een beeld van hoe jij werkt en hoe jij als persoonlijkheid wordt ervaren door de klant.

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Maak dan een account aan en vraag of je klanten een review willen plaatsen op Google. Mensen die lokaal zoeken naar je product of dienst kunnen dan meteen zien dat je te vertrouwen bent.


Ik hoop dat ik met dit blog je heb kunnen laten zien dat er meerdere manieren zijn om als introverte ondernemer je bedrijf te promoten. Er zijn altijd alternatieven om je boodschap naar buiten te brengen. Heb je nog een goed idee of een andere methode om marketing te voeren als introverte ondernemer, dan kom ik graag met je in contact.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant