Online cursus maken en verkopen – 4 manieren

Een online cursus maken en verkopen is helemaal hot! Maar voordat je een cursus gaat ontwikkelen, is het belangrijk om eerst te bedenken hoe je de cursus wilt aanbieden, hoe groot de groep potentiële klanten voor je cursus is en hoeveel budget je hebt. In dit blog laat ik je 4 manieren zien om je online cursus te maken en verkopen.

Bepaal eerst de inhoud

Hoe je je cursus wilt aanbieden kan voor een groot deel de inhoud bepalen. Voordat je een keuze maakt in het soort cursus is het belangrijk om te onthouden dat er 3 verschillende manieren van leren zijn: horen, zien, lezen of een combinatie. Zo zijn er mensen die liever naar een video kijken, liever zelf een tekst lezen of liever luisteren. Daarom is het aan te raden om alle drie de opties aan te bieden.

Wil je al deze manieren aanbieden, dan zul je geschreven documenten, video’s en audio bestanden nodig hebben. Om video’s of audio bestanden op te nemen heb je een webcam, microfoon en opnameapparatuur zoals OBS Studio nodig.

Daarnaast heb je ook nog een hostingpartij nodig om de bestanden afgesloten op aan te bieden. Audio bestanden kun je aanbieden via een provider zoals Spotify of Soundcloud. Video bestanden kun je aanbieden via een provider zoals Vimeo. Geschreven teksten als PDF.

Cursussoftware

Je kunt je cursus op 4 manieren aanbieden:


E-mailcursus

Een e-mailcursussen is waarschijnlijk de goedkoopste manier om je cursus te vermarkten. Dit is een ideale optie voor als je eerst wilt testen of je cursus aanslaat voordat je allemaal hoge kosten gaat maken. Als je cursus heel basic is en niet veel nodig heeft om succesvol te zijn, is dit een prima optie. Het enige wat je nodig hebt is een betaalmodule op je website zoals WooCommerce, een sales- en checkout pagina, een betaalprovider zoals Mollie en een e-mailprovider zoals Mailblue.

Maar daar ligt ook meteen het risico, een e-mailcursus kan namelijk gemakkelijk doorgestuurd worden naar andere zonder dat jij daar zicht op hebt. Qua veiligheid is dit dus de minst favoriete optie.


Een afgesloten pagina op je website

Het is ook mogelijk om alle video’s, audiobestanden en Pdf’s op 1 afgesloten pagina op je website te zetten en dat te beveiligen met een wachtwoord. Het nadeel hiervan is dat een klant de hele cursus meteen al kan bekijken. De kans bestaat dat je klant misschien eerst de hele cursus bekijkt, dan beslist dat ze niet tevreden is en haar geld terug wil. Met het wekelijks vrijgeven van een les dek je jezelf een beetje in voor dit soort praktijken. Bij een externe partij zoals Huddle of je eigen omgeving zoals Learndash kan dit  maar dat kan met een afgesloten pagina niet, omdat je enkel de hele cursus in 1x vrij kunt geven.

Daarnaast kan een wachtwoord gemakkelijk doorgestuurd worden en is dit qua veiligheid ook niet geweldig. Met een betaalde plugin zoals WP Password Protect kun je dit enigszins tegengaan door inloggen te beperken tot een max. aantal keren.  

Voor een afgesloten pagina heb je een website met betaalprovider, sales- en checkoutpage en een plugin zoals WP password protect nodig.


Online leeromgeving op je eigen website

Om een online leeromgeving op je eigen website te bouwen, raad ik Learndash aan. Learndash wordt geïnstalleerd op een subdomein van je eigen website. Bijv. shop.domeinnaam.com of academy.domeinnaam.com.
Het bouwen van een Learndash omgeving is iets kostbaarder omdat het in het begin meer tijd en dus geld kost. Daarnaast betaal je jaarlijks licentiekosten tussen de 100-150 euro. Het voordeel is dat je alles in eigen beheer hebt, dus je bent niet afhankelijk van een externe provider. Alles staat op je eigen website en je hoeft geen percentage per transactie af te dragen. Daarnaast heb je heel veel extra opties om je cursus interactiever te maken, bijv. door quizen of punten uit te delen.

Learndash is in de basis erg veilig. Je klant krijgt zijn of haar eigen inloggegevens op je online omgeving automatisch per mail opgestuurd. Maar net als alle andere opties is ook dit natuurlijk altijd te delen met derden. Daarnaast is het voor deze optie wel nodig om regelmatig onderhoud uit te voeren, omdat je klant gegevens op je website & leeromgeving heb staan en je die op deze manier veilig moet houden.

Om je learndash cursus te verkopen heb je een subdomein met de leeromgeving nodig, woocommerce, een sales- en checkoutpagina en een betaalprovider zoals mollie.


Online leeromgeving bij een externe provider

Het is ook mogelijk om je cursus te hosten bij een externe partij zoals Teachable, the Huddle of Udemy. Ook deze optie is vaak iets prijziger, je betaalt een vast bedrag per maand en sommige aanbieders werken met transactiekosten per verkochte cursus. Dat kan in het begin minder uitmaken, maar hoe meer klanten je hebt, hoe hoger de kosten. Daar staat wel tegenover dat zij regelmatig onderhoud uitvoeren, back-ups maken en een goede helpdesk hebben.

Qua veiligheid is dit vergelijkbaar met Learndash, alleen hoef jij geen onderhoud te doen, dit wordt voor je gedaan.

Bij de meeste externe providers zitten alle opties om je cursus te verkopen inbegrepen. Het enige wat je wellicht wel nodig hebt is een salespage op je eigen website.


Zoals je kunt zien zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Aan jou de keuze om te kiezen wat het beste bij je past. Hulp nodig? Check dan hier wat ik voor je kan betekenen.

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant

Startende ondernemer? Begin hier

E-mailcursus ”Marketing vanuit jouw authentieke zelf”.

  • 8 dagen lang aan de slag met de basis van jouw online marketing
  • Van ideale klant tot aanbod en het maken van een merk
  • Dagelijks 1 of 2 oefeningen