Een gestructureerde online marketing aanpak – 3 tips

Ik zie heel veel ondernemers worstelen met een gestructureerde online marketing aanpak. Er zijn talloze business coaches en online cursussen die beweren dat ze dé oplossing hebben voor een consistente stroom aan klanten. Je wordt verleid met mooie woorden en de droom van een geweldige strategie die werkt. Maar wat veel ondernemers vergeten, is dat dit een strategie is die voor die persoon met dat bedrijf en die doelgroep werkt. Dat wil niet automatisch zeggen dat het voor jou ook werkt.

Het is net als die ‘’One size fits all’’ kledingstukken, die passen soms wel en soms niet.

En trouwens, als je er amper moeite voor hoeft te doen, is het ook minder fijn om resultaten te zien, dan dat je je echt voor de volle 100% hebt ingezet (en soms zelfs nog meer). Zonder zwart, geen wit. Zonder donker, geen licht. Zonder negatieve emoties, geen positieve emoties. Zonder lows, geen highs. Zonder verdriet, geen vreugde. Dan is alles maar gewoon grijs, eentonig en op dezelfde lijn. Dat wil je ook niet toch?

Nou to the point ? met deze 3 tips kun jij je online marketing strategie structuren en er een overzicht in creëren. Doe het vooral zoals het bij jou past.

Verzamel emailadressen

Om te starten is het goed om e-mailadressen te verzamelen. De mensen die zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief, zijn al bekend met jou en je bedrijf en geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Ze zijn dan ook eerder bereid om iets bij je te kopen. Om het inschrijven zo aantrekkelijk mogelijk te maken, kun je, je bezoekers iets gratis aanbieden. Dit kan zijn een e-book, gratis online training, checklist, videoserie, oefening… noem het maar op, iets wat bij je bedrijf past.

Verstuur wekelijke/maandelijkse GRATIS content

De volgende stap is om de mensen die op je e-maillijst staan, kennis te laten maken met jou en je bedrijf. Dit doe je door structureel gratis content aan te bieden. Dit kun je doen door een blog op je website te plaatsen en te delen via een maandelijkse of wekelijkse nieuwsbrief. Of je kunt elke week een nieuwsbrief versturen met een tip of quote van de week. In ieder geval iets wat bij je services past. Dit voelt voor je ontvanger laagdrempelig, en je probeert niet meteen iets te verkopen. Want laten we eerlijk zijn, jij koopt ook geen nieuwe auto bij iemand die je nog niet kent.

Consistency is key

Mijn laatste tip is: wat je ook doet, al is het social media, het schrijven van een blog of het versturen van een nieuwsbrief, zorg dat je consistent bent. Als je ergens mee start, maak dan ook de commitment dat je het structureel blijft doen. Plan er tijd voor in en pak die tijd ook. Het is maar al te verleidelijk om te stoppen met je marketing strategie zodra je genoeg klanten hebt. Maar wat als het weer inzakt en je weer nieuwe klanten zoekt. Dan kost het weer net zoveel tijd om alles op te bouwen als in het begin. Blijf je consistent, dan blijft je zichtbaarheid ook consistent, het kost dan minder tijd en energie om op te schalen zodra dat nodig is.

Techniek

Denk je nu, allemaal leuk en aardig Lieke, maar ik ben helemaal niet handig met al die online systemen en weet niet goed hoe ik dit moet implementeren? Daar kom ik dan om de hoek ?. Jij zorgt voor de inhoud want jij hebt de expertise, jij kent jouw doelgroep en weet wat hen aanspreekt en ik zorg voor de techniek. Dat kan gaan van het creëren van een e-mailsjabloon, het maken van afbeeldingen voor social media, klaarzetten van een lanceringspagina tot een aanmeldbutton op je website. Al deze dingen kosten tijd en kennis, en daar kan ik je mee helpen.

Hulp nodig? Laat het me weten!

Berichten

Misschien vind je dit ook interessant